Translate / Traducir

fredag 22 maj 2009

På en buss i Montevideo

Hur allt startade...
En sommardag i Montevideo, kanske var det ungefär den 8 december, 2007 (tre månader sen jag landade på flygplatsen Carrasco) kliver jag på en buss i Montevideo. Busschauffören småpratar och när jag berättar att jag kommer från Sverige skriver han någonting på en gammal biljett och räcker mig pappret. OLOF - PALME. Så står det på lappen. "Bra man den där Palme, det var CIA som dödade honom"...
En sensommardag i mars 2008 ska jag ta bussen från Artigas till Rivera, rutten går genom Brasilien. Jag noterar att bolaget heter "Nystrom" och tänker att det måste vara startad av en invandrad svensk. I likhet med alla jag möter frågar mig kassörskan, som jag köper min biljett av, vart jag kommer ifrån och jag svarar Sverige. Då får jag veta att visst, ägaren av företaget hade flyttat till Sverige och gift sig med en svenska för att sen återvända till Uruguay.
Flera liknande sammanträffande stötte jag på under hela året som utbytesstudent och alltid träffade jag människor som hade släktingar, fastrar, kusiner som var från eller hade bott i Sverige. De flesta hade flytt undan diktaturen (1973-1985) och Sverige var det mest invandrarvänliga landet i Europa, för de som inte tog sig till Spanien. Där hade de sedan blivit kvar och skaffat barn, eller återvänt, som Nystrom.
När jag kom hem till Sverige öppnades en ny dörr för mig, till den sydamerikansk/svenska kulturen och trots att Uruguay och Sverige är väldigt olika, såg jag en del likheter mellan länderna, framförallt vad som invandrare och emigranter har fört med sig. Ofta när jag har pratat om mitt utbytesår har jag fått frågan "Men varför Uruguay? Var ligger det?" men också träffat på många som har någon slags koppling till landet och det var då jag fick idén att göra ett projektarbete om banden mellan Sverige och Uruguay och genom den här bloggen tänker jag berätta hur den idén har utformat sig och vad jag har träffat på i mitt sökande.
Nu ska jag träna Capoeira med GCFA gänget i Medishuset så fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar