Translate / Traducir

onsdag 21 oktober 2009

Take off

Nu står det två färdigpackade väskor i mitt rum och jag håller på med de sista förberedelserna för resan - som att ladda in lite Bruce Springsteen och Lars W som gott sällskap i datorn...

De senaste två veckorna har detta hänt:

Den 10 oktober blev jag inbjuden till Radio Che Guevara i Jakobsberg- som jag upptäckte låg i samma hus som min syster Jenny bor i (som länge hade förundrats över skylten på lyktstolpen som utmärker radion på samma sätt som gatornas namn och nu fick bekräftat att det inte var ett skämt).

Hugo Klappenbach intervjuade mig om mitt projekt och vad jag hade upplevt av Uruguay (Casa Uruguay har en halvtimme sändningstid 10:30-11:00 på lördagar, Radio Nueva América, 94.2). Jag kom dit vid tio-tiden och vi hade suttit och pratat igenom inför programmet innan det var dags för driektsändning. Trots att min spanska var knackig så flöt det på bra - tills det var dags att sätta på sig hörlurarna och hörde Hugo välkomna mig till programmet, då kändes det som att hela det spanska vokabuläret flydde ut genom ett hål i väggen! Alla på radion försäkrade mig om efteråt att det hade gått bra, men är det inte fånigt att en person som ständigt filmar och fotar andra inte står ut med att sättas inför samma granskning själv! Eller är det kanske så för de flesta som är vana att gömma sig bakom en lins?

Den känslan ska jag i varje fall försöka ta med mig på resan till Uruguay - för att komma ihåg att visa respekt för mina "modeller".

Jag har haft ett par möten med Maria "Nena" Escande, som är en fantastisk person, då vi har diskuterat Uruguays politiska historia och det politiska engagemanget i Sverige o.s.v. Efter våra samtal fick jag idéer till andra reportage, åtskillt från temat om diktaturen - t.ex. om organisationen CAIF Almendras(Centro de atención a la infancia) som arbetar för att ge barn redskap för att skapa sig en bättre framtid genom att satsta på bättre pedagogisk utbildning redan i tidig ålder. (se http://www.latice.org/milj/dm0905sv.html). Eftersom jag kommer tillbringa min första vecka och julen i Artigas ska jag passa på att besöka Bella Union (som är Uruguays fattigaste region) för ett besök hos CAIF..

Fick ett svar på mitt mail till Stockholms Fria tidning häromdan och de är intresserade av ett reportage från mitt projektarbete med diktaturens barn(!) hoppas på att kunna publicera någon artikel där.(http://www.stockholmsfria.nu/)

Nu laddar jag inför den 20 timmar långa resan till Montevideo! Är framme 22.30 den 22 oktober, dagen därpå väntar mig en 8tim lång bussresa till staden Artigas då min värdmamma och jag har planerat en "asado", en grillkväll, där resten av familjen och gästerna inte har den blekaste om vem som kommer och knackar på dörren... =D

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar