Translate / Traducir

måndag 30 november 2009

Lyckorus på Montevideos gator

Nyss hälsade jag på min granne i porten intill, syster till en kompis från Artigas. Berättade att jag var ute och dansade med på gatorna igår och njöt av folkets glädje över Mujicas seger, trots att jag inte deltog i valet - "Glädjen?! Nä, vi är sorgsna inte glada" sa hon innan hon försvann in genom sin port...

(bilden är tagen från lavoz.com.ar)

Igår avgjordes andra omgången i presidentvalet mellan Lacalle( Partido Nacional - traditionella partiet) och Mujica "El Pepe" (Frente Amplio - vänsterkoalitionen). Det var väntat att Mujica skulle vinna nu när valet bara stod mellan två kandidater och med 53% av rösterna firade Frente Amplisterna på Montevideos gator igår, den 29 november.

Under eftermiddagen följde jag med en kompis, Rebecca Taylor (som är från USA och har studerat här i ett år), som gjorde en dokumentation om valrörelsen. Vi besökte ett antal av Frente Amplios kommittéer men lämnade sen vår utrustning i hennes lägenhet för att promenera ramblan där folket började festa redan innan vallokalerna hade stängt vid halv åtta. Hela familjer klädda med Frente Ampios flagga promenerade utmed strandvägen, biltutor och fyrverkerier hördes över hela staden. Innan vi gick ut från Rebeccas lägenhet hörde vi genom fönstret grannar tjuta "Ganó el Pepe, ganó el Pepe!!" (El Pepe vann!). Som väntat kom regnet efter halva promenaden mot platsen där Mujica skulle hålla sitt segertal - tur var att vi hade lämnat våra kameror för vi blev dyngsura i regnet men trots det tjoade vi och njöt i tumultet av folket som festade. Trots att det inte var vårt val kände vi oss som vinnare och rycktes med i glädjen! Väl framme vid gamla stan hade talet redan avslutats och folk började röra sig från platsen för nere vid stranden började det storma kraftigt, men vi följde med strömmen upp mot huvudgatan 18 de Julio där tusentals marscherade gatorna och passerade candombe-musiker och dansade till trummornas rytm. Jag njöt fullt ut av lyckan och gemenskapen som delades av folkmassan som en enda person, för något sånt här skulle jag alrig få uppleva på Stockholms gator!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar